اما مشکل تامین سوخت هواپیماهای ایرانی تنها زمان سفر را طولانیتر نکرده است و آنگونه که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید: «هزینه تمامشده پروازهای خارجی برای ایرلاینها نسبت به دوره برجام چندین برابر شده است.»
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،«سلام... من ٧ ساعته که تو راه لندن هستم و هنوز زمین ننشستهایم. قدیمتر پرواز ایران تا لندن فقط ٥ ساعت راه بود!» ... «دو بار خوابیدم و بیدار شدم، هنوز به کانادا نرسیدم! عجیب نیست مسیر اینقدر طولانی شده؟!» و.. این روزها در استوری ایرانیها، جملاتی شبیه به این زیاد میبینید. کاربران ایرانی اینستاگرام میگویند زمان سفرهای خارجیشان طولانیتر شده است و مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی توضیح میدهد که این اتفاق به دلیل برگشت تحریمهاست. البته او توضیح میدهد که هیچکدام از کشورها آسمانشان را روی ایران نبستهاند و علت طولانیشدن زمان سفرهای خارجی این است که برخی کشورها اجازه سوختگیری را برای هواپیماهای ایرانی صادر نمیکنند و هواپیما مجبور است جای دیگری برای فرود و سوختگیری پیدا کند.
هوشنگ شهبازی، خلبان ایرانی هم توضیح میدهد که هر نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری چیزی حدود نیم تا یک ساعت به زمان پروازها اضافه میکند. ضمن اینکه این مسأله باعث شده هزینه بلیتهای خارجی بالاتر برود.
او توضیح میدهد که تحریم سوخت باعث میشود هواپیماهای ایرانی به جای پر کردن صندلی، سوخت اضافه با خود حمل کنند. علاوه بر این، نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری هزینه ایرلاینها را بالا میبرد و مجموع این مسائل باعث میشود قیمت تمام شده پرواز برای ایرلاینها بیشتر شود.
مسیر طولانیتر به دلیل تحریم سوخت
طولانیشدن پروازهای خارجی این روزها به موضوع داغ استوری کاربران ایرانی تبدیل شده است.
هوشنگ شهبازی، فعال صنعت هوایی دراینباره میگوید: «پرواز تهران-لندن که بعد از برجام ٥ ساعت طول میکشید، اما حالا ٧ ساعتی زمان میبرد.» به گفته او سوختگیری هواپیماها در فرودگاه لندن، پاریس و آلمان توسط شرکتهای خصوصی انجام میشود که از ترس تحریمهای آمریکا حاضر به فروش بنزین به ایران نمیشوند، به همین دلیل هواپیماهای ایرانی ناچارند مسیر طولانیتری را طی کنند و همین مسأله زمان سفرهای خارجی را بیشتر کرده است.
به گفته او سوختگیری هواپیماهای ایرانی در کشورهایی انجام میشود که تامین سوخت آنها توسط شرکتهای دولتی انجام میشود و شرکتهای خصوصی حاضر به فروش بنزین به ایران نمیشوند.
سود سفر خارجی بیشتر است یا داخلی
با وجود اینکه تامین سوخت هواپیماها در مسیرهای خارجی این روزها به مشکل برخورده و هزینه ایرلاینهای ایرانی بیشتر شده، اما کاپیتان شهبازی معتقد است سفرهای خارجی برای ایرلاینها نفع اقتصادی بیشتری دارد. به گفته او بهعنوان مثال درحالیکه قیمت تمامشده هر صندلی بهازای پرواز به شهری همچون مشهد که یک ساعت و ١٠ دقیقه زمان میبرد (براساس ارز نیما)، حدود ٦٠٠هزار تومان تمام میشود، بلیت این مسیر به قیمت ٣٠٠هزار فروخته میشود، درحالیکه که قیمت بلیت استانبول که حدود ٢ساعت زمان میبرد، بالای ١,٥میلیون تومان است. به همین دلیل ایرلاینها ترجیح میدهند پروازهای خارجی خود را حفظ کنند. از طرفی ادامه پروازها به کشورهای اروپایی توسط ایرلاینهای داخلی یک بعد سیاسی دارد و نمیتوان از آن صرفنظر کرد.
هر نشست و برخاست چقدر آب میخورد؟
اما مشکل تامین سوخت هواپیماهای ایرانی تنها زمان سفر را طولانیتر نکرده است و آنگونه که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید: «هزینه تمامشده پروازهای خارجی برای ایرلاینها نسبت به دوره برجام چندین برابر شده است.»
صدیق، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی زاگرس میگوید: «بسته به نوع هواپیما تقریبا هر نشست و برخاست بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. این یعنی شرکتهای ایرانی با وجود تمام مشکلاتی دارند که باید هزینهای مضاعف را نیز متحمل شوند که این مسأله یا باید از سوی ایرلاین تامین یا مبلغی از آن به قیمت تمامشده بلیت مسافران اضافه شود.»
قیمت تمام شده هر ساعت پرواز چقدر؟
با وجود آنکه تحریم، هزینههای اضافهای به ایرلاینهای ایرانی تحمیل کرده است، اما همچنان پرواز خارجی با ایرلاینهای ایرانی به صرفهتر است. میانگین قیمت تمامشده هر صندلی به ازای یک ساعت پرواز ٥٠ تا ٦٠ دلار است، درحالیکه این هزینه به دلایل مختلف در کشورهای اروپایی بالاتر است. بهعنوان مثال نرخ سوختی که هواپیماها در ایران به ازای هر لیتر پرداخت میکنند ٦٠٠ تومان است، درحالیکه این نرخ در اروپا حدود ١,٢ یورو یعنی حدود ١٨هزار تومان است. از طرفی، حقوق پرداختی به پرسنل در ایران به شدت پایین است؛ بهعنوان مثال یک خلبان در ایرلاینهای جهان بهطور متوسط ٢٥ تا ٣٠ دلار به ازای هر ساعت پرواز دریافت میکند، درحالیکه دریافتی خلبانان و دیگر نیروهای متخصص در صنعت هوایی ایران زیر ٢ دلار است.
هنوز سفر خارجی با ایرلاین ایرانی به صرفهتر است
در حال حاضر بلیت تهران – استانبول توسط ایرلاینهای ایرانی به صورت میانگین به قیمت ١,٨میلیون تا ٢.٣میلیون تومان به فروش میرسد، این درحالی است که بلیتهای ایرلاین ایرعربیا بالای ٣میلیون تومان عرضه میشود. اما قیمت بلیت رفت و برگشت تهران به دوبی که در تابستان به بالای ٤میلیون تومان هم رسیده بوده بسته به زمان و نوع ایرلاین حالا ٨٠٠هزار تا ٣میلیون تومان عرضه میشود. بهعنوان مثال در سایت علی بابا قیمت بلیت تهران – دوبی ایرلاین ایرعربیا پنجشنبه ١٥ آذریک میلیون تومان اعلام شده، درحالیکه هواپیمایی ماهان قیمت بلیت همین مسیر را در بالاترین حالت برای آخرین روز هفته یکمیلیون و ٢٠٠هزار تومان اعلام کرده است. همچنین قیمت بلیت تهران- تفلیس از سوی هواپیمایی قشم ایر ٦٠٠هزار تومان تعیین شده است. جالب است که بدانید این روزها بلیت سفر به پاریس و مسکو با Turkish Airlines چیزی حدودی ٢میلیون و ٥٠٠هزار تومان برای شما آب میخورد. البته کسانی که این روزها میخواهند به تورنتو سفر کنند باید بدانند که قیمت بلیت به این شهر کانادایی در کمترین حالت حدودا ٦میلیون تومان خرج روی دست مسافران میگذارد. کسانی که خواهان سفر به آمستردام هستند میتوانند بلیت ایرلاین AtlasGlobal را به قیمت یکمیلیون و ٦٠٠هزار تومان خریداری کنند. البته بلیت هواپیمایی ایران ایر در این مسیر به قیمت ٤میلیون تومان فروخته میشود.
منبع:روزنامه شهروند