۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۱۰۴۸۸۲
در گفت‌وگوی هادی حق‌شناس با "نفت ما" مطرح شد:

خاموش کردن ردیاب کشتی بسیار خطرناک است/راههای دیگری برای دور زدن تحریم ها وجود دارد

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خاموش کردن ردیاب کشتی‌ ها برای دور زدن تحریم‌ها نیست. خاموش کردن ردیاب می‌تواند هم برای کشتی و هم برای سایر کشتی‌های دیگر خطرناک باشد. مضاف بر اینکه در بنادر دنیا، سیستم‌هایی وجود دارند که مکلفند اینگونه تجهیزات را کنترل نمایند.
همزمان با اجرای تحریم نفتی بر علیه جمهوری اسلامی، راه‌های متفاوتی جهت دور زدن این دسته از تحریم‌ها مطرح می‌شود. از فروش نفت در بازار بورس تا ورود بخش خصوصی جهت بفروش رساندن بکشه‌های نفتی. در همین رابطه برخی از رسانه‌ها یکی از راه‌های احتمالی فروش نفت ایران در دوران تحریم توسط ناوگان کشتی‌رانی ایران را خاموش کردن ردیاب ماهواره‌ای کشتی‌هایی که حامل نفت جمهوری اسلامی هستند، اعلام می‌کنند. هادی حق‌شناس معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به این ادعا ضمن گفت‌وگو با خبرنگار   آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، اعلام کرد: "برای دور زدن تحریم‌ها نیازی به خاموش کردن سیستم ردیاب ماهواره‌ای کشتی‌ها نداریم." به گفته حق‌شناس سیستم ردیاب ماهواره‌ای کشتی‌ها، یک الزامی ایمنی جهت تردد کشتی‌ها است. حق‌شناس گفت: برای دور زدن تحریم‌های نفتی نیازی به خاموش کردن ردیاب کشتی‌ها نیست. هزاران راه دیگر برای دور زدن تحریم‌های نفتی وجود دارد. سیستم ردیاب کشتی فقط با یک سیستم و در یک کشتی کنترل نمی‌شود. تجهیزات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند کشتی را ردیابی و یا رهیابی کند. لذا خاموش و یا روشن بودن آن دلیلی برای دور زدن تحریم‌ها نخواهد بود. وی ابراز داشت: برای دور زدن تحریم راه‌ههای مختلفی وجود دارد. به همین جهت خاموش کردن ردیاب کشتی، تنها راه این مساله نیست. برای این موضوع راهکارهای بیشماری وجود دارد که نیازی به خاموش کردن ردیاب ماهواره‌ای نباشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا یک کشتی با خاموش کردن ردیاب ماهواره‌ای خود می‌تواند از چشم‌ها پنهان بماند یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر پراکندگی ماهواره‌های متعدد، بسیار زیاد است. بخصوص در ناوگان دریایی کشور که با خاموش و روشن کردن یک سیستم، یک کشتی نخواهد توانست از چشم‌ها پنهان بماند. او ادامه داد: لذا این موضوع (خاموش کردن ردیاب کشتی‌ها) برای دور زدن تحریم‌ها نیست. خاموش کردن ردیاب می‌تواند هم برای کشتی و هم برای سایر کشتی‌های دیگر خطرناک باشد. مضاف بر اینکه در بنادر دنیا، سیستم‌هایی وجود دارند که مکلفند اینگونه تجهیزات را کنترل نمایند. اینگونه نیست که یک کشتی، سیستم ردیاب خود را خاموش کند و از سوی هیچ نهادی مورد بازخواست قرار نگیرد. خاموش کردن سیستم ردیاب، نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و با آن برخورد قانونی خواهد شد. سیستم ردیاب ماهواره‌ای کشتی‌ها، یک الزامی ایمنی جهت تردد کشتی‌ها است. وی افزود: اصل بر این است که همه سیستم‌های کشتی، به‌روز بوده و فعالیت مناسب داشته باشند. اگر غیر از این باشد، بنادر بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارند و بر طبق مقررات ملی و بین‌المللی عمل می‌کنند. معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که آیا جهت ممانعت از کاهش تولید نفت، نگه‌داری نفت بر روی کشتی برای طولانی مدت، صدمه‌ای به کشتی وارد نمی‌کند، گفت: نگه‌داری نفت روی کشتی خطری را ایجاد نمی‌کند. هیچ صدمه‌ای هم به کشتی وارد نخواهد شد؛ چراکه کشتی گاها برای اینکه به مقصد برسد، یکماه تا چهل و پنج روز در حال حرکت است تا به مقصد برسد. اکنون به جای اینکه حرکت کند، در یک مکان مشخص لنگر کرده است. اگر کشتی استاندارد باشد مشکلی در این مورد خاص به وجود نمی‌آید. حق‌شناس در خصوص عمر ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران ابراز داشت: ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران، یکی از جوانترین ناوگان‌های جهان است؛ لذا در این مورد تهدیدی متوجه ما نخواهد بود. گفت‌وگو: سید مسعود آریادوست          
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی