کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل اسبق پتروشیمی جم در گفتگو با نفت ما: 

قطع گاز پتروشیمی ها با هیچ عقلی سازگار نیست!

مجلس با وضع قانون، گازرسانی به منازل را محدود کند

18 اسفند 1402 ساعت 8:31

میرافضلی گفت: قطع کردن گاز صنایع پتروشیمی یعنی ضربه سهمگین به اقتصاد کشور که این با هیچ عقلی قابل توجیح نیست. واقعا نمی‌دانند اگر صنایع پتروشیمی کشور نتوانند فعالیت مستمری داشته باشند، چه بلایی سر کشور می‌آید؟ مگر الان اقتصاد کشور به هم نریخته است و انواع و اقسام تهدید‌ها را متحمل نمی‌شود؟


حسین میرافضلی، مدیرعامل اسبق پتروشیمی جم «نفت ما» در واکنش به قطع گاز صنایع پتروشیمی اظهار داشت: قطع کردن گاز صنایع پتروشیمی یعنی ضربه سهمگین به اقتصاد کشور که این با هیچ عقلی قابل توجیح نیست. واقعا نمی‌دانند اگر صنایع پتروشیمی کشور نتوانند فعالیت مستمری داشته باشند، چه بلایی سر کشور می‌آید؟ مگر الان اقتصاد کشور به هم نریخته است و انواع و اقسام تهدید‌ها را متحمل نمی‌شود؟ واقعا نمی‌دانم چرا وضع خراب را خراب‌تر می‌کنند و نمی‌دانند، با این نوع مدیریت شان چه بلایی سر کشور می‌آورند. صنعت پتروشیمی سهم زیادی در تزریق ارز به کشور دارد و به جای اینکه به زیر ساخت‌های پتروشیمی برسیم، با قطع طولانی گاز چوب لای چرخ می‌گذاریم. لازم است مجلس قانونی بگذارد که ظرف مدت ۱۰ سال گازرسانی به خانه‌ها را به ۳۰ یا حداکثر ۴۰ درصد برساند تا گاز بیشتر از این حیف و میل نشود. با این تاکید که این قانون به قدری سفت و محکم باشد که تحت هیچ شرایطی هیچ دولتی نتواند اجرایی اش نکند. 
این کارشناس انرژی در ادامه گفت: مشکل اساسی گاز این است، بدون اینکه نگاهی بلند مدت داشته باشیم، در چند دهه گذشته کار اشتباهی انجام داده و گاز را به خانه‌ها منتقل کردیم. یعنی گازرسانی به خانه‌ها اشتباه بسیار مهلک و هزینه سازی بود که می‌توان گفت، یکی از بزرگترین خطا‌های تاریخ صنعت نفت و گاز همین گازرسانی به خانه‌ها بود. یعنی مثل بقیه کشور‌های دنیا قبل از اینکه به خانه‌ها گاز می‌دادیم، برق به خانه‌ها می‌دادیم و در حالی که خسارت گازرسانی به خانه‌ها معلوم بود، این تصمیم در کشور اجرایی شد. 
او افزود: در روز‌های سرد سال نزدیک ۷۵ درصد گاز تولیدی به خانه‌ها اختصاص داده می‌شود که این کار جز آلودگی برای شهر و جز بیماری برای مردم عایدی دیگری ندارد. در حالیکه می‌توانستیم با برق گرمایش خانه‌ها را تامین کنیم. همه دنیا با برق خانه‌های شان را گرم می‌کنند. یعنی تنها کشوری که بیش از ۹۰ درصد وابستگی گرمایشی خانه‌ها به گاز است، ایران است. حتی در دنیا کشوری نداریم که در مصارف خانگی وابستگی ۵۰ درصدی به گاز داشته باشد. اکثر قریب به اتفاق دنیا، به جز دو_سه کشور همه با برق خانه‌های شان را گرم می‌کنند. یعنی تمام دنیا اشتباه می‌کنند و ما درست رفتار می‌کنیم! 
وی توضیح داد: کشور ما هفتادمین کشور سرد دنیا هستند و کشور‌های زیادی را می‌توان نام برد که به مراتب سردتر از ایران هستند. ۶۹ تا کشوری که سردتر از ایران هستند، کدام شان گاز را در خانه‌ها مصرف می‌کنند که ما نزدیک به ۳۰ سال به این رویه غلط ادامه داده ایم. واقعا جای تعجب دارد که تصمیم گیران وقت چطور اشتباه به این روشنی را مرتکب شده اند. 
میرافضلی در پایان گفت: ناترازی گاز ریشه در مصرف گاز‌ خانگی دارد که بی تفاوتی به ادامه دار شدن این تصمیم ۳۰ ساله خیانت به کشور است.


کد مطلب: 163675

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/163675/قطع-گاز-پتروشیمی-هیچ-عقلی-سازگار-نیست

نفت ما
  https://www.naftema.com